08.05.2020
”Millaista työskentely yrityksessä X mahtaa olla? Millaisia ihmisiä siellä on töissä? Sovinko joukkoon?”
Työnhakijalla on hakijapolullaan lukuisia kysymyksiä, joista valtaosa liittyy haettavaan työnkuvaan sekä sitä ympäröivään työyhteisöön. Vetovoimaiset työnantajat haalivat työhakemuksia usein jo ilman avoimia työpaikkoja, ja innostavat hakijoita rakentamaan urapolkuaan juuri kyseisessä yrityksessä.
Ulkoisella viestinnällä ja markkinoinnilla on mahdollisuus vaikuttaa työnantajamielikuvaan vetovoimaisuuden saavuttamiseksi. Yksi osa työnantajamielikuvan rakentamista on suositukset ja kokemukset, eli yrityksen arjen sanoittaminen esimerkiksi uratarinoiden kautta. Uratarinoissa yrityksen työntekijät kertovat omia kokemuksiaan työstä ja työyhteisöstä.
Uratarinat avaavat yrityksesi oven potentiaalisille hakijoille, ja antavat heille mahdollisuuden kurkistaa työnkuvan sisältöön samaistuttavalla tavalla. Tarinallinen, omiin kokemuksiin pohjautuva sisältö koetaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa helposti lähestyttäväksi, vetäen puoleensa asiasta kiinnostunutta kohdeyleisöä. Tarinat luovat lukijassaan tai katselijassaan mielikuvia yrityksessä työskentelystä, ja siellä päivittäin työtä tekevistä henkilöistä.
Uratarinat voivat olla koostettuna yrityksesi verkkosivuille tekstisisällön ja henkilön kuvan muodossa tai esimerkiksi videoituna – tärkeintä on, että ne ovat helposti löydettävissä. Videon osalta kiinnitä huomiota tekstityksiin, tarkkaan kuvan- ja äänenlaatuun, jotta arvokkaat kokemukset välittyvät varmasti katselijalle.
Innostava uratarina tempaisee mukaansa, ja sanoittaa henkilön kokemuksia yrityksestä. Muista, että uratarinan tarkoitus ei ole sijoittaa valmiita sanoja tai sloganeita kenenkään suuhun, vaan antaa henkilön kertoa itse omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan työnkuvasta sekä työpäivä kulusta. Usein kirkkaimmat sisällölliset ja työnhakijoita puhuttelevimmat timantit löytyvät yrityksen normaalista arjesta.
Uratarinaan sopivia, avattavia avoimia kysymyksiä ovat esimerkiksi:
Kuinka päädyit yritykseen töihin?
Millainen on tavanomainen työpäiväsi?
Mikä työssäsi on parasta?
Koska kenenkään arki ei ole yhtä juhlaa ja ruusuilla tanssimista, kannattaa tarinassa tarjota näkökulmaa myös työnkuvan pulmakohtiin:
Mikä työssäsi on haastavinta?
Haasteiden esilletuomisessa olennaista on vastata myös siihen, kuinka ne selätetään. Esimerkiksi työn sisältäessä paljon kiireisiä päiviä projektiluontoisten tehtävien parissa, hoidetaan ne yhdessä hyvällä organisoinnilla tiimin kesken.
Uratarinat ovat herkullista materiaalia jaettavaksi yrityksen somekanaviin. Usein myös yrityksesi somen seuraajat painavat ”tykkää”-nappia tarinallisen materiaalin kohdalla herkemmin. Huomioi, että uratarinoita kannattaa jakaa vetovoimaisen työnantajamielikuvan rakentamiseksi, vaikka varsinaista rekrytointia ei olisikaan vielä käynnissä.
Sisältö sujahtaa erinomaisesti yrityksen rekrytointiprosessiin, ja työhakemuksen yhteydessä antaa työhakijalle arvokasta lisätietoa haettavasta yrityksestä sekä työnkuvasta.
Toteutimme Moilas Oy:lle kattavan uratarinapaketin yrityksen eri työntekijöiden kokemuksista kesätyönhakujen yhteyteen. Innostu Moilasen tekijöiden tarinoista verkkosivuillamme.
RekryMarkkinointimme on erinomainen keino vauhdittaa työnantajamielikuvan syntymistä rekrytoinnin yhteydessä. Tutustu, kuinka löysimme Idescon kasvavaan tiimiin sopivat osaajat tarinallista videomateriaalia ja somemarkkinointia hyödyntäen.