09.06.2020
Sosiaalisesta mediasta on tullut merkittävä osa yhä useamman yrityksen rekrytointiprosessia. Vaikka avoin työpaikka ei olisikaan esillä yrityksen sosiaalisen median kanavissa, on some avannut mahdollisuuden myös piilotyöpaikan nappaamiseen. Sosiaalisen median hyödyntämisessä osana työnhakua ratkaisee aktiivisuus, mutta joskus unelmien työpaikka saattaa hypähtää älypuhelimen näytölle täysin odottamatta.
Kokosimme vinkit aktiiviselle työnhakijalle Facebookin, Instagramin ja LinkedInin hyödyntämiseen osana työnhakua.
Facebook on pullollaan erilaisia työnhakuryhmiä, joissa yritykset, ryhmään liittyneet henkilöt ja sen ylläpitäjät vinkkaavat avoimista työpaikoista. Ryhmiä on perustettu palvelemaan työnhakijaa alueellisesti ja eri ammattiryhmille, joten voit liittyä ryhmiin, joiden sisältö mukailee juuri sinun tavoitteitasi työnhaulle.
Sinulle sopivia työnhakuryhmiä pääset etsimään kirjoittamalla Facebookin hakukenttään esimerkiksi ”työnhaku” tai ”avoimet työpaikat”, ja rajaamalla tuloksia ryhmiin. Liity useampaan ryhmään, ja seuraa keskustelua – jos sisältö ei vaikuta sinun työnhakuasi edistävältä, voit aina poistua ryhmästä.
Sinua kiinnostavien yritysten Facebook-sivut kannattaa laittaa seurantaan. Yritykset saattavat julkaista omalla sivullaan avoimia työpaikkoja, joita ei välttämättä julkaista tunnetuimmilla työnhakualustoilla, kuten esimerkiksi Duunitorissa tai Mol.fi-sivustolla lainkaan.
Seuraamalla sinua kiinnostavia yrityksiä sosiaalisessa mediassa kiinnitä huomiota mahdollisiin kasvun askeleisiin, kuten esimerkiksi yrityksen uutiseen tuotannon laajentamisesta tai muutosta isompiin toimitiloihin. Tulevaisuuden kasvusuunnitelmat saattavat tuoda mukanaan tarpeen lisäkäsipareille, eli uudelle henkilöstölle – tällöin voi olla sopiva sauma lähestyä yritystä esimerkiksi sähköpostitse lähetetyn avoimen hakemuksen muodossa.
Facebook tarjoaa työnhakijoille myös oman ”Työpaikat”-osion, jossa voit selata alustalla ilmoitettuja työpaikkoja. Osion löydät uutisten vasemmasta sarakkeesta, ja halutessasi laittaa päälle ilmoitukset sinua kiinnostavista uusista työpaikoista valitsemalla ”Tilaa”.
Instagramin osalta vinkkimme noudattaa Facebookin kanssa samaa linjaa – nappaa seurantaan sinua kiinnostavat yrityssivut, ja pidä niitä silmällä. Yrityksen jakamasta sisällöstä voit poimia myös ajatuksia siitä, millaista kyseisessä työpaikassa olisi oikeasti olla töissä. Mikäli pääset myöhemmin työhaastatteluun kyseiseen yritykseen, voit mainita seuranneesi yrityksen jakamaa sisältöä sosiaalisessa mediassa, mikä kuvastaa aitoa kiinnostustasi mahdollista tulevaa työnantajaasi kohtaan.
Sosiaalisen median kuvapalveluna tunnetussa Instagramissa hyödynnetään julkaisun yhteydessä hashtageja, eli aihetunnisteita, jotka parantavat julkaisun löydettävyyttä. Alustan ”Etsi”-osiosta voit tehdä esimerkiksi haun aihetunnisteella ”rekry” ja laittaa kyseisen hashtagin seurantaan. Näin saat nopeasti tiedon rekry-aiheisista postauksista, ja pystyt ottamaan yrityksiin yhteyttä ensimmäisten joukossa.
Sosiaalisen median ammatilliseksi kanavaksi mielletty LinkedIn tarjoaa työnhakijalle mahdollisuuksia verkostoitumiseen, kiinnostavien yrityksien ja asiantuntijoiden seuraamiseen ja lähinnä työelämään liittyvien vinkkien, ajatusten ja oivallusten jakamiseen.
LinkedInissä voit kasvattaa verkostoasi lähettämällä kontaktipyyntöjä. Esimerkiksi jos tapasit messuilla tai muussa tilaisuudessa sinulle uuden tuttavan, voit lisätä hänet LinkedIn-verkostoosi lähettämällä kontaktipyynnön. Tämän jälkeen voitte jatkaa keskustelua alustalla esimerkiksi yksityisviestein.
Alustan Jobs-osiosta voit tutkia avoimia uramahdollisuuksia alueittain, erilaisiin ammattinimikkeisiin perustuen sekä profiiliisi pohjautuen.
Lisäksi voit tehdä ”Search”-toiminnon kautta haun esimerkiksi sanalla ”rekry”, ja valita suodattimeksi ”Content”. Haun tuloksena saat eteesi pääasiassa yrityksiä, jotka ovat jakaneet aiheeseen liittyviä julkaisuja, eli todennäköisesti avoimia työpaikkoja.
Muista kuitenkin, että LinkedIn on erinomainen mahdollisuus napata myös piilotyöpaikka – verkostosi kasvaessa huomaat myös etusivullasi näkyvien julkaisuiden lisääntyvän. Osallistu rohkeasti sinua kiinnostaviin keskusteluihin, ja tuo esiin oma näkökulmasi. Aktiivisuuden kautta verkostosi kasvaa, ja oma viestisi yltää yhä isommalle yleisölle. Voit myös kertoa verkostollesi avoimesti hakevasi työpaikkaa esimerkiksi LinkedIn-julkaisun muodossa, ja perustella miksi juuri sinut kannattaa palkata täydennykseksi tulevan työnantajasi tiimiin.
Poimi aikaisemman blogitekstimme vinkit siitä, kuinka tuot oman osaamisesi esiin LinkedIn-profiilissasi. Voit myös halutessasi määrittää profiilisi asetuksista, että olet tällä hetkellä työnhaun osalta vapailla markkinoilla.
Monet asiantuntijat järjestävät LinkedInin tehokkaan käytön osalta koulutuksia, joissa pääsee syventymään alustan saloihin osana työnhakua – seuraa aktiivisesti eri somekanavia, sillä koulutuksia järjestetään paljon maksuttomina sekä maksullisina webinaareina.
Muista kaikessa sosiaalisen median käyttäytymisessäsi asiallisuus ja toisten ihmisten kunnioitus – myös osana työnhakua. Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, mille kokonaiskuvasi, eli digitaalinen jalanjälkesi näyttää mahdolliselle tulevalle työnantajallesi. Pysähdy hetkeksi ennen Enter-näppäimen painamista ja pohdi, millaisen kuvan haluat itsestäsi julkisesti antaa.